Popkultura Zamiennie: kultura popularna, kultura rozrywkowa.

Popkultura reprezentuje typ kultury, której wytwory charakteryzują się m. in.: łatwością przekazu/odbioru, obecnością elementów rozrywkowych, zaspokajaniem potrzeb masowego odbiorcy, niesieniem znaczeń i wartości, posiadaniem punktów styczności  z życiem grupy dominującej i obecnością skupionej wokół dzieła grupy aktywnych fanów oraz nawiązujących do niego tekstów kultury. Każda z tych cech z osobna nie jest specyficzna dla popkultury i, gdy występuje pojedynczo, nie wystarczy, aby dany tekst uznać za popkulturowy. Dopiero wszystkie razem składają się na popkulturowy rys dzieła.

Obecnie wśród większości badaczy przyjęte jest odróżnianie kultury popularnej od kultury masowej, która często budzi negatywne konotacje. Początki kultury masowej datuje się na lata 20. i 30. XX wieku, kiedy nowe możliwości technologiczne (takie jak radio czy kino) pozwoliły na rozpowszechnianie dzieł na niespotykaną dotychczas skalę. W tym ujęciu kultura masowa stanowi raczej jednolity produkt, przeznaczony dla masowego odbiorcy i rozpowszechniany przez massmedia. Szeroko dostępna popkultura również korzysta z massmediów, jest jednak bardziej różnorodna, a jej istnienie nie jest ściśle uzależnione od środków masowego przekazu. Wielu badaczy (m.in. Marcel Danesi i Dominic Strinati) zauważa bowiem, że popkultura może pojawić się w dowolnym czasie i społeczności, a jej wyznacznikiem jest raczej społeczno-kulturowa recepcja niż wykorzystanie massmediów.

Bibliografia:
Danesi M., Popular culture: introductory perspectives, Maryland 2012.
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
Golka M., Kultura masowa i popularna, Warszawa 2007.
Strinati D.,  An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 2004.

Na skróty

KPSC

FB